Klasraad

 
 

Je kind organiseert het zelf

In veel klassen is de klasraad een onderdeel van de dagdagelijkse klaswerking. Het kan ook een wekelijkse rubriek zijn.

Op de klasraad bespreken de kinderen conflicten, problemen en voorstellen. De kinderen organiseren zo hun eigen klasorganisatie, waarbij verantwoordelijkheid en betrokkenheid centraal staan. De leerkracht modereert het gesprek.

Samen naar oplossingen zoeken

De kinderen en de leerkracht staan niet tegenover elkaar, maar zoeken samen naar afspraken en organisatievormen, die hun vrijheid in het werk vergroten. De grenzen die ze vanzelf tegenkomen, hoeven niet overschreden te worden, maar kunnen samen worden verlegd.

Andere manieren om iets op te lossen

Dit vergroot de verantwoordelijkheid van jouw kind aanzienlijk. Je kind ervaart zo zelf wat democratie betekent. Je kind leert dat er andere manieren zijn om problemen op te lossen. Ze krijgen de tools om al pratend en proberend tot een afspraak te komen.

Verschillende waarden en normen

Je kind ontdekt zo dat mensen verschillende waarden en normen hanteren en dat gemeenschappelijke waarden en normen nuttig kunnen zijn.

Leven en werken in een freinetschool vooronderstelt een schoolcoöperatie, dat wil zeggen: zelfbestuur van leerlingen en onderwijzers.
— De invarianten van Freinet