Veeleisende maar zelfgekozen bezigheden geven meer voldoening dan eenvoudige maar opgedrongen activiteiten.
— De invarianten van Freinet
 

Wat maakt De kleine helden uniek?

Een school volgens de idee van Célestin Freinet

Célestin Freinet was een Franse onderwijzer die zag dat zijn leerlingen niet meer gemotiveerd waren om te leren. Hij nam de kinderen mee naar buiten. Door dingen te zien, te voelen, te ruiken en te beleven, leren de kinderen veel meer.

Kleinschaligheid

We kiezen ervoor om met een maximumcapaciteit van 140 leerlingen een kleine school te zijn en te blijven.

Ervaringsgericht

De ervaringen en belevingen van jouw kind staan centraal. We vertrekken vanuit zijn of haar leefwereld.

Overleg en samenwerking

Overleg en samenwerking zijn twee belangrijke pijlers op onze school.

  • Je kind overlegt op klasniveau via de klasraad en op schoolniveau via de heldenraad.

  • We maken samen school. Dat betekent: een coöperatieve klas- en schoolwerking.

  • Onze school is een ‘brede school’. Dat is een is een samenwerkingsverband tussen partijen die zich bezighouden met opgroeiende kinderen. Doel van het samenwerkingsverband is de ontwikkelingskansen van je kind vergroten. We doen dit door samen projecten te doen met de buurt, verenigingen en met jou als ouder.

Leren van en met elkaar

  • We willen graag dat je kind leert van z’n klasgenoten. Een kind dat uitleg krijgt van een ander, hoort de dingen soms in een taal die hij of zij veel beter verstaat.

  • De jongsten leren van de oudsten, de oudsten leren rekening te houden met de jongsten en voor hen zorg te dragen.

  • In het lager zijn er graadsklassen. Twee leerjaren vormen samen in één klas. In de kleuterklassen is er een ‘class unique’.

  • Bijna elke maand is er een klasoverschrijdend atelier.

  • Twee keer per maand is er een forum, waar de kinderen hun projecten voorstellen aan de hele school. Jij bent als ouder ook welkom.

Ecologisch

Onze school is een groene school. Dat merk je aan onze dagdagelijkse aanpak op alle niveaus.

  • We kopen duurzame materialen en biologische voeding aan en zijn milieuvriendelijk. We zetten daarmee grote stappen om de ecologische voetafdruk van ons land te verminderen.

  • We stimuleren de verwondering van jouw kind voor natuur, dier en milieu.

Geen godsdienst

In onze school hoeft jouw kind geen godsdienstkeuze te maken. Je kind krijgt geen godsdienstonderwijs, maar cultuurbeschouwing. We hebben respect voor elke overtuiging.

 
Als je de vonk van nieuwsgierigheid bij een kind kunt ontsteken, zullen ze heel vaak zonder hulp leren. Kinderen zijn natuurlijke leerlingen.
— Sir Ken Robinson