Veelgestelde vragen

  • Bij freinetonderwijs houdt de school rekening met de totale ontwikkeling van je kind. Naast de intellectuele ontwikkeling krijgen ook sociale vaardigheden, zelfexpressie, creativiteit, zelfstandigheid ... een gewaardeerd plekje.

    Naast ‘kennen en kunnen’, mag je kind ook ‘voelen en zijn’. Zo ontwikkelt het een positief zelfbeeld en groeit het uit tot zelfstandig persoon met een sterke persoonlijkheid.

    Lees ook: Wat maakt De kleine helden uniek

    • Om 8u30 beginnen de lessen. Je kind is al om 8u15 welkom in de klas.

    • Er is voorschoolse opvang vanaf 7u15.

    • Tijdens de middag is er een pauze van 12u tot 13u15.

    • De schooldag eindigt om 15u20. Op woensdag is dat om 12u.

    • Er is avondopvang tot 18u. Op woensdag kan je kind tot 13u naar de opvang.

    • In de vakantieperiodes zijn er kampjes.

  • Tijdens de middagpauze kan je kind z’n boterhammen opeten.

    Gedurende het volledige schooljaar delen we dagelijks verse soep uit. Je moet je op voorhand inschrijven. Een abonnement kost 12 euro per maand.

    Er worden ook warme maaltijden voorzien op school. Er wordt ook een vegetarisch alternatief voorzien.

  • Je kind kan 's morgens en 's middags tijdens het kringmoment een stukje fruit of groente eten. Je mag dit meegeven van thuis. Je kan ook inschrijven voor een 'heldenpakket'. Dan krijgt je kind van ons een lekkere portie biologisch fruit of groente. Je betaalt 12,50 euro (kleuter) of 13,50 euro (lagere school).

    We zijn geen fan van koeken en ongezonde tussendoortjes.

  • Tweewekelijks gaan we zwemmen met de lagere school. Op regelmatige basis nemen we ook de kinderen van de 3e kleuterklas mee. Tweewekelijks staat er ook sport op het programma. Dat doen we in het Sportpark.

    Bekijk de lijst met alle sportactiviteiten.

  • We proberen in onze school situaties te creëren waar iedereen optimaal met elkaar kan samenwerken.

    Natuurlijk zijn er op onze school ook regels en afspraken. Je kind heeft structuur en grenzen nodig. Zo leert het omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Stukje voor stukje breiden we de grenzen uit, als blijkt dat je kind dit aankan.

    We maken afspraken in de klas en tijdens de heldenraad. Je kind kan daar voorstellen doen. We bespreken die dan samen in groep en luisteren naar elkaars argumenten.

    Als iemand een regel of afspraak overtreedt, spreken de andere kinderen hem of haar hierover aan. Dit is een vaardigheid waar je kind mee leert omgaan.

  • We kiezen ervoor om huiswerk beperkt te houden en huistaken gericht aan te bieden.  We vinden het belangrijk dat er thuis voldoende ruimte is voor het gezinsleven en dat je kind ook voldoende tijd heeft voor hobby’s.

    Het is onze overtuiging dat huiswerk bepaalde doelen moet realiseren en steeds in het verlengde moet liggen van de opdracht en doelstellingen waar je kind in de klas rond werkt.

    Je kind zal nooit nieuwe leerstof meekrijgen als huiswerk. Huiswerk heeft in ons pedagogisch project deze doelstellingen:

    • leren leren

    • de ontwikkeling van vaardigheden en attitudes

    • inoefenen en automatiseren

    • remediëring

  • We maken samen school. Dat wil zeggen dat jij als ouder ook een heel belangrijke rol hebt in onze school. Je kan dat engagement zelf invullen. Je kan voorlezen in de klas, over je hobby of beroep vertellen tijdens een project, naar de activiteiten komen, meehelpen op uitstappen, kriebelouder zijn, zetelen in de vzw, poetsen, een createchniek aanleren, naar een forum komen, taxi spelen, de fietskaravaan begeleiden naar het Sportpark …

    Je kan ook deel uitmaken van een werkgroep.

  • Ja, we zijn een vrije onafhankelijke school, erkend door het Ministerie voor Onderwijs en Vorming. Freinetschool De kleine helden is dus geen privéschool. Die erkenning houdt in dat:

    • je kind op het einde van het zesde leerjaar een erkend getuigschrift ‘basisonderwijs’ kan behalen,

    • de onderwijsinspectie de kwaliteit van het aangeboden onderwijs controleert,

    • de leerkrachten van De kleine helden een leerplan moeten volgen en dat je kind op het einde van het zesde leerjaar de eindtermen haalt,

    • de school van de overheid subsidies ontvangt,

    • de leerkrachten loon krijgen van het Ministerie voor Onderwijs en Vorming.

    Freinetschool De kleine helden is een VZW (vereniging zonder winstoogmerk). Het schoolbestuur bestaat uit drie leden van het team, drie ouders en twee externen. Twee maal per jaar vindt een Algemene Vergadering plaats. Je mag als ouder aanwezig zijn op deze vergaderingen.

  • Dat betekent dat je kind geen godsdienst krijgt op school. Dat wil niet zeggen dat we niet over godsdiensten praten. Tijdens de projectwerking en het kringmoment, kan dit aan bod komen. Dikwijls naar aanleiding van Kerstmis, de ramadan, de eerste en plechtige communie, Pasen …

    Zo gebeurt het regelmatig dat kinderen godsdiensten met elkaar vergelijken of vertellen over hun eigen geloofsovertuiging. Als school gaan wij echter niet één bepaalde geloofsovertuiging verkondigen.

    We vinden het wel belangrijk dat je kind respect opbrengt voor elk geloof en zich gaandeweg een eigen mening vormt.

    Om van de eerste communie een succes te maken, bundelen ouders de krachten. Zij bereiden de kinderen na de schooluren voor op het grote moment. Dit is volledig vrijblijvend. De organisatie gebeurt niet door de school.

    Freinetschool De kleine helden behoort niet tot een schoolnet en ook niet bij politieke of religieuze zuil. De school is wel aangesloten bij FOPEM, de Federatie van onafhankelijke emancipatorische pluralistische methodescholen.

  • In een klas zitten maximaal 20 kinderen. We bepalen de capaciteit per geboortejaar.

    Naast argumenten rond veiligheid, vinden we het belangrijk dat we je kind goed en van nabij kunnen volgen.

  • Voor deze vraag gingen we ten rade bij freinetscholen in de buurt. Zij vertelden ons dit:

    • De kinderen zijn gemotiveerd en zijn zeker nog niet schoolmoe. Ze zijn bereid om taken, opdrachten … aan te pakken zonder dat er punten aan verbonden zijn.

    • Ze zijn sociaal gericht. Dit merk je duidelijk aan het feit dat ze heel gemakkelijk de leerkrachten en directie durven aan te spreken en dat ze het opnemen voor de sociaal zwakkere in de groep.

    • De overstap naar het secundair onderwijs is voor elk kind een grote sprong. Er is geen ‘cognitieve’ achterstand in vergelijking met een kind uit het traditioneel onderwijs.

    • De aangeleerde vaardigheden rond zelfsturing, planning, leren leren … renderen volop vanaf het derde jaar secundair onderwijs.

  • Stuur ons gerust een mailtje voor meer informatie over steun of donaties.