Het kringmoment

 
 

Een ontmoetingsmoment

Elke schooldag begint met een startgesprek en eindigt met een afsluitgesprek. Het is een ontmoetingsmoment, waarop je kind vrijuit kan vertellen over vragen, feiten en gebeurtenissen. De andere kinderen kunnen vragen stellen. Het is hét moment bij uitstek waarop kinderen eigen belevenissen de klas binnenbrengen.

Uit de reacties die ze erop krijgen, ontstaan soms langere gesprekken. Vragen worden ter plaatse opgelost, worden onderworpen aan verder onderzoek, of leiden een eigen leven in de klas en worden voorstellen voor bijzondere activiteiten zoals uitstappen, projecten ...

Ervaringen krijgen een naam, begrippen krijgen inhoud

Je kind kan er z’n belevenissen, vragen en opmerkingen kwijt, dingen van alledag die hij of zij anders niet aan de hele groep verteld krijgt. Natuurlijk kan niet iedereen elke dag aan de beurt komen.

Elke klas heeft daarom zijn eigen systeem bedacht. Op die manier komt de belevingswereld van de kinderen dagelijks ter sprake in de klasgroep. Tijdens de gesprekken krijgt de werkelijkheid waarmee kinderen in contact komen en de eigen ervaringen die zij ermee opdoen, een naam. Ook het omgekeerde is waar: begrippen waar ze mee geconfronteerd worden, krijgen zo meer inhoud.

Vertrekpunt

De praatronde is dikwijls een aanzet naar andere activiteiten. Het is een dagelijks venster op de wereld.

Het kan ook dat een probleem direct aanleiding geeft tot het verwerven van probleemoplossingsvaardigheden. De leerkracht maakt hier dankbaar gebruik van, bijvoorbeeld via ‘levend rekenen’. Ze zal ervoor zorgen dat het onderwerp of het probleem in de praatronde voldoende duidelijk geformuleerd raakt. Zo kunnen de kinderen er later mee aan de slag.

Leerproces

Hoe ouder je kind wordt, hoe meer verantwoordelijkheden het krijgt. Zo leert het om de praatronde zelf te leiden en ontdekt het hoe die verhalen aanleiding kunnen zijn tot projecten, onderzoek, teksten, rekenverhalen, taalactiviteiten, creamomenten … Je kind krijgt zo de verantwoordelijkheid om vanuit eigen belevingen tot leerprocessen te komen.

Op het einde van de dag

Het afsluitgesprek is specifiek gericht op de voorbije dagactiviteiten: je kind kan z’n tekst voorlezen, z’n onderzoek voorgestellen, een knutselwerkje tonen of een toneeltje spelen. Het is het moment op de afspraken van de volgende dag te overlopen.

Er is gedurende een hele dag samen geleefd en gewerkt. Er zijn prettige en misschien minder prettige dingen gebeurd. Het is dan ook goed om de dag samen op een goede manier af te sluiten. Het heeft deels een evaluerend karakter, deels is het een moment waarbij directe emoties aan bod kunnen komen. Uiteindelijk heeft dergelijke dagafsluiting ook een ritueel karakter, een rustmoment. Het betekent voor de kinderen dat het werk in de klas afgesloten wordt.