Levend rekenen

 
 

Meer dan optellen en aftrekken

Vanuit de wetenschap en uit eigen ervaringen komen steeds meer signalen die aangeven dat het belangrijk is om bij het rekenen te vertrekken vanuit de realiteit van kinderen.

Dat betekent dat je kind meerdere oplossingsmethoden kan gebruiken. Er moet ruimte zijn voor je kind om op z’n eigen manier, aangepast aan de ontwikkeling rekenvaardigheden te verwerven. Daarom kiest De kleine helden voor een rekendidactiek die op een realistische basis geënt is: IJsbergrekenen.

IJsbergrekenen

Meer dan alleen het topje van de ijsberg.

Daarbij staat het zelf ontdekken centraal in wisselwerking met de groep en de leerkracht. Al doende en pratend raken de kinderen steeds beter thuis in de wiskundige wereld en voegen ze meer toe aan de al aanwezige kennis.

Kinderen ervaren zo dat rekenen meer is dan optellen en aftrekken en dat het zinvol is technieken of vaardigheden van rekenen of wiskunde te kennen om meer greep te krijgen op de wereld om hen heen.

Geen verhalen, maar echte realiteit

Rekenverhalen gaan hierin een stukje verder. De rekenverhalen uit methodes zijn vaak echter een ‘gestolde realiteit’ en geven de leerkracht een beperkte ruimte.

De kleine helden probeert dan ook om naast de IJsbergdidactiek, zoveel mogelijk levend rekenen binnen de klas te halen. De rekenverhalen gaan uit van de alledaagse werkelijkheid van je kind. We vinden de echtheid van de vragen en de emotionele betrokkenheid heel belangrijk.

- Ja hoor, ook de kleuters leren al meten! We onderzoeken hoeveel kleuters er in de slinger passen. De oudste kinderen knippen en plakken houtblokjes van klein naar groot. We lezen ook het aantal centimeters af op de rolmeter.

Didactisch evenwicht

In De kleine helden streven we op alle niveaus naar een gezond didactisch rekenevenwicht tussen structureel, inzichtelijk werken en een realistisch werken.

Niet schools maar levend leren.
— De invarianten van Freinet

Joke over Levend rekenen in onze school

- we maakten dit filmpje in juni 2020